Jesienne napary – pomysły i kilka słów o tym czemu warto włączyć do swojej diety więcej przypraw.

Proste przepisy na rozgrzewające, jesienne napary.

Wraz z pierwszymi jesiennym dniami do kawiarni wchodzą kultowe PUMPKIN SPICE LATTE, czyli deserowe, aromatyczne kawy z posmakiem słodkiej dyni. Poza tym pojawi się na pewno mnóstwo rozgrzewających naparów, grzane wina i inne cynamonowo-imbirowe napoje. Okazuje się, że za pomocą kilku prostych składników możesz wykonać własne zdrowe kompozycje, które pysznie wpasują się w te ponure dni.

Dla wielu osób jesień to najgorsza pora roku. Ani to ciepło, ani zimno, wszyscy chorują, dni coraz krótsze, no i tak daleko do wakacji…

Faktycznie, nie są to wymarzone miesiące, ale powiem wam, że jak dla mnie jest to najlepszy sezon na gotowanie! To właśnie na jesień mamy pyszne jabłka, śliwki i dynie. Do tego zwróćcie uwagę, że to teraz zaczną się jabłeczniki z cynamonem, korzenne pierniczki i wszystkie te aromatyczne słodycze i rozgrzewające gulasze i zupy. Brzmi cudownie!

jesienne napary - kawa z przyprawami

Dzisiaj mam dla was kilka przepisów na NAJLEPSZE i NAJPROSTSZE jesienne napary rozgrzewające. Jednak zanim do tego przejdziemy, parę słów o tym jakie właściwości zdrowotne ukrywają przyprawy?

CYNAMON

Olejki z kory cynamonowca stosuje się przy przeziębieniu i grypie, a także przy zakażeniach górnych dróg oddechowych. Wyciąg z cynamonu używa się również przy niestrawności oraz braku apetytu, ponieważ wpływa on na pobudzenie wydzielania soków trawiennych.

Cynamon na działanie przeciwmiażdżycowe oraz redukuje stężenie glukozy we krwi, więc poleca się go cukrzykom oraz insulinoopornym.

Działa również przeciwgorączkowo i silnie przeciwzapalnie, dlatego uwzględnia się go na przykład w chorobach autoimmunologicznych takich jak Hashimoto, AZS, czy cukrzycy typu I.

KURKUMA

Wykazuje przede wszystkim silne działanie przeciwzapalne przez co może zmniejszać ryzyko wystąpienia chorób takich jak miażdżyca, otyłość i nowotwory. Powszechne są też jej właściwości rozgrzewające, przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe.

Jednym ze związków zawartych w kurkumie jest kurkumina (3-5 %). To właśnie ten związek ma tak silne właściwości antyoksydacyjne i oczyszczające. Co ciekawe coraz częściej zaleca się suplementy właśnie z kurkuminą, osobom starszym, w celu poprawy funkcjonowania mózgu i zapobiegania starzeniu się organizmu.

jesienne napary - napar imbirowy

IMBIR

Podobnie jak cynamon i imbir, jest silnym środkiem przeciwzapalnym, a jego działanie porównuje się do działania kwasu acetylosalicylowego (popularna aspiryna). Działa także przeciwbólowo oraz przeciwgorączkowo.

Bardzo często zaleca się go kobietom ciężarnym. Czemu? Chodzi tutaj o jego właściwości łagodzące nudności.

Coraz częściej w badaniach możemy napotkać się na kwestie związane z regulacją poziomu cukru we krwi, ale również poziomu cholesterolu. Takie właściwości są przydatne w profilaktyce chorób układu sercowo-naczyniowego.

KARDAMON

Zdecydowanie mniej popularna przyprawa w polskiej kuchni. Ma dość charakterystyczny smak, który nie każdemu odpowiada, ale w małych ilościach i w połączeniu z innymi przyprawami może dawać cudowny aromat.

Jest znany z właściwości usprawniających trawienie i produkcję soku żołądkowego, co podkreśla nawet samo WHO (World Health Organization).

Udowodniono również jego działanie przeciwzapalne, obniżające poziom cholesterolu oraz insuliny na czczo, a także trójglicerydów. Ze względu na te właściwości poleca się go osobom z zespołem metabolicznym.


Poniżej mam dla was moje TOP 3 przepisów na najpyszniejsze jesienne napary na bazie popularnych przypraw.

jesienne napary - top 3

Klasyczny napar imbirowy z dodatkiem goździków.

Co potrzebujesz?

  • korzeń imbiru
  • cynamon mielony
  • kurkuma mielona
  • 3-4 gożdziki
  • 3 łyżki soku z cytryny
  • opcjonalnie: miód lub inny słodzik

+ woda i ulubiony kubek

Wykonanie:

Wodę zagotuj, wkrój 2-3 plasterki imbiru i powyciskaj go widelcem. Dodaj goździki, 1/2 płaskiej łyżeczki kurkumy i 1/2 płaskiej łyżeczki cynamonu oraz sok z cytryny. Opcjonalnie dodaj łyżeczkę miodu. Wszystko wymieszaj. Smacznego!

Ps. Polecam pić przez słomkę, bo możemy na bieżąco mieszać osadzające się przyprawy.


Jesienna herbatka z gruszką i jabłkiem

Co potrzebujesz?

  • ulubioną herbatę (najlepsza będzie sypana czarna lub zielona)
  • 1 łyżeczka posiekanej gruszki
  • 1 łyżeczka posiekanego jabłka
  • łyżeczka miodu
  • cynamon mielony

Wykonanie:

Zaparz ulubioną herbatę i dorzuć posiekane owoce. Wymieszaj razem z miodem i cynamonem. Gotowe!


Grejpfrutowy napar pachnący lasem

Co potrzebujesz?

  • ulubiona herbata ( najlepiej sprawdzi się rooibos lub czarna)
  • 2 plastry grejpfruta
  • łyżeczka sosnowych igieł lub pączków (kupisz w sklepach zielarskich, ze zdrową żywnością lub przez internet)
  • łyżeczka miodu

Wykonanie:

Zaparz ulubioną herbatę i dodaj do niej plastry grejpfruta, igły sosnowe i miód. Wymieszaj. Smacznego!


jesienne napary - kardamon

Macie swoje ulubione, sprawdzone przepisy na jesienne napary? Podzielcie się nimi! Chętnie wypróbuje jakieś nowe!


Mam dla Was jeszcze bonusowy przepis na puchate latte bez cukru

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.