Batony amarantusowe z sezamem

Batony amarantusowe z sezamem i morelami to pomysł na zdrową, naturalnie słodką przekąskę.

Na rynku mamy coraz to większy wybór przekąsek i batonów ‘fit’. Niestety wiele z nich nadal ma kiepski skład. Może i mają orzechy, nasiona, ale zazwyczaj mają też spore ilości cukru, syropu glukozowo-fruktozowego i miodu sztucznego.

Amarantus – co to takiego?

Dla niektórych znany pod nazwą Szarłat. Dłuższy czas uprawiano ją ze względu na piękne kwiaty, a dopiero później odkryto odżywcze właściwości tej rośliny.

Amarantus jest naturalnie bezglutenowym zbożem o wysokiej jak na zboże zawartości białka i błonnika. Pomimo sporych ilości błonnika, jest lekkostrawny. Zawiera 15 g białka/ 100 g produktu.

Szarłat to bardzo dobre źródło wapnia, żelaza czy magezu. Polecam je swoim pacjentom ograniczającym mięso i nabiał w swojej diecie.

Amarantus ma niski indeks glikemiczny (ok. 35) – po ugotowaniu trochę wyższy. Cukrzykom nie poleca się jedynie amarantusa w formie ekspandowanej (jak ryż preparowany).

Według mnie obok komosy jest to cudowny produkt, który sprawdza się przy prawie każdej jednostce chorobowej, a dla zdrowej osoby też wiele wprowadzi do diety!

Batony amarantusowe – Co potrzebujesz?

  1. Płatki owsiane – wybieraj płatki owsiane górskie. Mają więcej błonnika i niższy IG.
  2. Amarantus lub mąka z amarantusa – ja miałam surowe ziarenka amarantusa, więc sama zmieliłam je na mąkę w młynku do kawy.
  3. Morele suszone – wybieraj owoce suszone niesiarkowane. Takie morele są mniej atrakcyjne pod względem koloru, bo nie będą pomarańczowe, a brązowe. To znak, że są naturalnie suszone bez dodatków!
  4. Kasza jaglana – dodaje batonom chrupkości. Nie gotujemy jej.
  5. Sezam – lub inne drobne nasiona.
  6. Mleko/napój roślinny – ja użyłam napoju sojowego fortyfikowanego w wapń.
  7. Miód – jedynie łyżka na 10 batonów. Razem z morelami i napojem tworzy świetną masę zlepiającą.
  8. Słonecznik lub pestki dyni – ja miałam akurat słonecznik.
  9. Cynamon i sól – jeśli chcesz możesz dodać inne przyprawy. np. kardamon.

Takie batony trzymaj w lodówce do tygodnia. Ja często nadmiar domowych słodyczy mrożę i trzymam do kilku miesięcy.

Batony amarantusowe z sezamem

Recipe by DietaWplanach
Porcje

10

porcji
W porcji

215

kcal

Składniki

  • Suszone morele niesiarkowane – 120 g

  • Płatki owsiane – 120 g

  • Kasza jaglana – 30 g

  • Amarantus – 50 g

  • Sezam – 100 g

  • Napój roślinny/mleko – 50 g

  • Pestki dyni/słonecznik – 50 g

  • Miód – 1 łyżka

  • Cynamon – 1/2 łyżeczki

  • Sól – 1/3 łyżeczki

Wykonanie

  • Morele namocz ok. 30 minut w gorącej wodzie. Odcedź je i zblenduj razem z napojem/mlekiem, miodem i cynamonem.
  • Do masy dodaj płatki owsiane, sól, sezam, kaszę jaglaną surową i zmielony na mąkę amarantus.
  • Całość wymieszaj i wyłóż na blaszkę wyłożoną papierem do pieczenia. Piecz ok. 30 minut w 180 C.
  • Wyjmij formę z piekarnika, przestudź i pokrój na batony.

INNE ZDROWE, SŁODKIE PRZEPISY

Fit czekoladowe krążki

Fit słodycze to świetna alternatywa na małą przekąska, kiedy najdzie nas ochota na słodkie.

Proste ciasto dyniowe

Dynia nadaje ciastu wspaniałą konsystencję. Dzięki niej zwykłe, proste ciasto może być puszyste i wilgotne jednocześnie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.