Koktajl z siemieniem lnianym

Koktajl z siemieniem lnianym w sam raz na brzoskwiniowy sezon.

Brzoskwinie powoli pojawiają się w sklepach i na targach. Letni czas kiedy mamy dostęp do wielu świeżych owoców, właśnie się zaczyna! Dzisiaj mam dla was propozycję na pyszny koktajl z siemieniem lnianym! Do jego wykonania potrzebny będzie blender, ale jeśli nie macie blendera kielichowego, to śmiało możecie zrobić go przy pomocy blendera ręcznego.

Do koktajlu użyłam niesłodzonego mleka roślinnego, jednak jeśli wolicie, możecie zrobić to na mleku krowim lub pół na pół z jogurtem 🙂


Aby wzmocnić wartość odżywczą, dodałam świeżo zmielone siemię lniane.

Czemu świeżo zmielone siemie? Już tłumaczę.

Przestrzegam was przed kupowaniem już gotowego, zmielonego siemienia. Ja wiem, że jest wygodniej, ale jeśli spożywacie je ze względu na jego cenne wartości ( a niewiele osób spożywa siemię dla smaku), to kupujcie siemię lniane w całych ziarenkach i zmielcie je wtedy kiedy będziecie tego potrzebować, ze względu na szybkie utlenianie się, pod wpływem światła, tlenu i temperatury, składników zawartych w środku ziarenek. Ja używam do ich mielenia, elektrycznego młynka do kawy.

Siemię lniane to świetne, roślinne źródło przede wszystkim kwasów omega-3. Warto też zwrócić uwagę na lignany. Są to naturalne związki chemiczne ze zbioru tzw. estrogenów środowiskowych (czyli pochodzących ze środowiska, nie organizmu ludzkiego). Pewnie część z was pomyślała od razu o soi i rzekomym negatywnym działaniu fitoestrogenów. Zapewniam was, że jest to jeden z mitów i spożycie fitoestrogenów wraz z pożywieniem nie wpłynie na feminizację cech męskich. Faktycznie, w literaturze opisuje się przypadek młodego mężczyzny, który cierpiał na zaburzenia erekcji, obniżenie poziomu testosteronu i pojawiła się u niego ginekomastia(przerost sutka u mężczyzn). Trzeba jednak wspomnieć, że ten przypadek spożywał kilkanaście szklanek napojów sojowych dziennie.

Mówiąc o fitoestrogenach rzadko wspomina się o tym, że istnieje również na nie, dzienna norma spożycia, czyli tyle ile powinniśmy spożywać tych substancji, w ciągu dnia. Norma ta wynosi 50 mg. Wśród Polaków dzienne spożycie fitoestrogenów waha się pomiędzy 3, a 5 mg. Dla porównania, w Azji jest to 40-80 mg.

Jakie właściwości mają lignany? Czy warto tak zawracać sobie nimi głowę?
  • Właściwości antyoksydacyjne – Lignany są 4-5 razy silniejszym przeciwutleniaczem od witaminy E. O przeciwutleniaczach pisałam w osobnym wpisie. FDA (Food and Drug Administation), czyli Amerykańska Agencja do spraw żywności i leków zleca odpowiednie spożycie fitoestrogenów, jako czynnika zmniejszającego ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych.
  • Regulacja gospodarki hormonalnej i właściwości antynowotworowe – Pomagają utrzymać równowagę hormonalną i mogą redukować ryzyko nowotworów hormonozależnych, m.in. nowotwór piersi, jajnika.
  • Zmniejszenie poziomu cholesterolu LDL w organizmie
  • Działanie hipoglikemiczne– obniżanie stężenia cukru we krwi

Brzoskwiniowo-porzeczkowe smoothie z siemieniem lnianym

Recipe by DietaWplanach
Porcje

1

porcja
Kalorie

150

kcal

Składniki

  • brzoskwinia- 1 sztuka

  • porzeczki – 1 garść

  • mleko migdałowe/sojowe/ ryżowe/ inne – 1/2 szklanki

  • siemię lniane – 2 łyżeczki

Wykonanie

  • Owoce umyj i wrzuć do blendera.
  • Do owoców dolej 1/2 szklanki mleka i 1/2 wody
  • siemię lniane zmiel. Dodaj do reszty. Wszystko razem zblednuj.

Pochwalcie się swoimi wykonaniami na instagramie i pamiętajcie żeby oznaczyć mnie w poście @dietawplanach, żebym tego nie przegapiła!

Zapraszam was na stronę na facebooku, gdzie również wstawiam wiele ciekawych treści dotyczących diety i zdrowej kuchni.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.