Dieta wiosenna – odżywienie i nowe nawyki

Dieta wiosenna – recepta na przesilenie?

Dieta wiosenna to nic innego jak zwrócenie uwagi na sezonowe produkty i zadbanie o odżywienie organizmu. Jesteś jedną z tych osób, które mocno odczuwają przełom zimy i wiosny? U niektórych, podczas tak zwanego przesilenia wiosennego mogą wystąpić: nasilone zmęczenie, bóle głowy czy rozdrażnienie.

Do tych wahań nastroju mogą przyczyniać się nagłe zmiany pogody, które często obserwujemy właśnie o tej porze roku. Często towarzyszą temu duże różnice temperatur. Oczywiście to pogorszone samopoczucie może mieć też inne przyczyny. Jeśli utrzymuje się ono u Ciebie przez dłuższy okres czasu i nie chce ustąpić, skontaktuj się ze swoim lekarzem.

U niektórych osób to zmęczenie, obniżona odporność i problemy ze skupieniem mogą wiązać się z niedoborową dietą w okresie zimowym. Mniejsza podaż witamin, składników mineralnych czy błonnika, a do tego brak światła słonecznego i nieodpowiednia suplementacja, może mocno odbić się na naszym zdrowiu.

Poniżej zostawiam Wam link do wiosennego 14-dniowego jadłospisu do samodzielnego układania codziennego menu.

Jeśli chcesz zadbać o prawidłowe odżywienie swojego organizmu, zajrzyj do wpisu o diecie przeciwzapalnej:

Polecam Ci też wpis o diecie fleksitariańskiej. Znajdziesz w nim darmowy 3-dniowy jadłospis:

Dieta wiosenna – nowe nawyki

Robi się coraz cieplej, a dzień jest coraz dłuższy. Tak jak w zimie większość woli po prostu przeczekać ten czas, tak na wiosnę często budzi się w nas potrzeba zmiany.

Na początek zastanów się nad tym jak wygląda Twoja dieta i czemu chcesz coś w niej zmienić. Jesz słodkie po każdym posiłku, omijasz śniadania, a może nie możesz upilnować regularnego picia wody?

Wypisz sobie te kwestie na których chcesz się skupić. Tak jak rozwój i cele mogą dotyczyć Twojej pracy, tak mogą też posłużyć do planowania zmian w odżywianiu.

Masz to? Wiesz już co przed Tobą i nad czym będziesz pracować? To teraz pomyśl co możesz zrobić żeby ruszyć do przodu w każdym z wymienionych przed siebie aspektów. Nie chodzi tutaj o wielkie kroki, a jedynie o posunięcie się do przodu.

Przykłady:

Walczysz z podjadaniem? Ustal ile chciałbyś jeść posiłków i w jakich porach dnia. Pamiętaj, zachowaj te 3-4 godziny odstępu (zalecany czas odstępu pomiędzy posiłkami dla osób zdrowych).

Chcesz regularnie pić wodę? Połącz konkretne czynności z popijaniem wody; szykujesz śniadanie = szklanka wody ma być wypita, malujesz się = szklanka wody w tym czasie, jedziesz do pracy = wypite pół butelki. Takie działanie pomoże Ci o tym pamiętać. Samo założenie ‘będę pić więcej wody’ bardzo łatwo ucieka z głowy.

Sezonowe warzywa i owoce

Każde warzywo i owoc ma swój lepszy i gorszy okres. Cukinie, ogórka czy paprykę dostaniemy w sklepie prawdopodobnie niezależnie od pory roku, jednak chyba nikt nie zajada ze smakiem grudniowych pomidorów.

Kwiecień – zaczynają się pyszne, soczyste warzywa
  • rzodkiewka
  • sałata
  • pomidory
  • ogórki
  • szczypiorek, cebulka dymka, por
  • natka pietruszki
  • marchew, pietruszka, seler – świeża włoszczyzna
  • ziemniaki
  • topinambur
  • szparagi
  • kalarepa
  • jabłka
  • gruszki
  • rabarbar

Niestety w kwietniu trochę brakuje nam sezonowych owoców, ale pamiętaj, że mrożonki to świetne rozwiązanie!

Maj – coraz więcej owoców

Te warzywa i owoce co w kwietniu, a poza tym:

  • sałata, roszponka, rukola
  • szczaw
  • botwinka
  • groszek
  • bób
  • kalafior
  • agrest
  • truskawki
Czerwiec – prawdziwe bogactwo warzyw i owoców

Te warzywa i owoce co powyżej, a poza tym:

  • fasolka szparagowa
  • brokuł
  • młoda kapusta biała i czerwona
  • wiśnie
  • czereśnie
  • porzeczka
  • maliny
  • arbuz

Gdzie jeszcze polecam Ci zajrzeć:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *